Les malalties priòniques, com la malaltia de Creutzfeldt-Jakob o la malaltia de les vaques boges (l’encefalopatia espongiforme bovina), formen part d’una família de malalties neurodegeneratives, a la qual també pertanyen altres malalties com Alzheimer i Parkinson. La recerca en teràpies per aquestes malalties és molt important i hi ha molts investigadors treballant en aquest camp. Un article recent a la Journal of Medicinal Chemistry (i analitzat a la revista The Economist) descriu unes noves molècules que tenen possibilitats al futur. Totes són basades a aminotiazola, però aquesta molècula té l’inconvenient de que no pot superar la barrera hematoencefàlica entre la sang i el cervell (BBB per Blood-Brain Barrier). Aquesta barrera prohibeix l’entrada de substàncies químiques que no són sanes per al cervell. Desafortunadament, a vegades també prohibeix l’entrada de molècules que podrien ser útils!
Basant-se en un estudi anterior, on es va trobar algunes regles per molècules que poden passar la BBB -han de ser petites (< 500 Da, superfície < 90 Angstroms^2) i amb pocs grups donants de ponts d’hidrogen (< 3)-, els autors van fer canvis als diferents anells A, B, i C, d’aminotiazola (figura 1). Van trobar diferents molècules que eren capaces de passar la BBB, com per exemple la figura 2. Després d’administrar la molècula durant 3 dies a ratolins, van trobar que la concentració al cervell era unes 25 vegades més alta que la necessària per a l’activitat in vitro.
Figura 2
Encara no està clar si alguna de les molècules descrites a l’article pot allargar la vida d’humans o animals que pateixen malalties priòniques, però
serà interessant veure com evolucionen.
sergiparedes
31/03/2011
Hola Marcel!!Molt interessant l’article. No sabía que les enfermetats d’Alzheimer i Parkinson estiguessin catalogades d’enfermetats prióniques. Segons tinc entes l’Alzheimer es degut a a una perdua d’un neurotransmissor, l’acetilcolina, i la de Parkinson, dun altre, la dopamina. Per aixó els tractaments fins ara de Parkinsons estaven basats en l’administració d’un precusrson com L-DOPA. Si tens més informació sobre aquestes enfermetats fes-ho saber, doncs m’interessa molt.
Salutacions,
Sergi
marcelswart
31/03/2011
No no, Alzheimer i Parkinson no són malalties priòniques. Però, tant l’Alzheimer i Parkinson com les malalties priòniques són malalties neurodegeneratives, i són caracteritzat per plaques (protein misfolding) al cervell.
Hi ha moltes curiositats amb aquestes malalties, relacionades amb metalls de transició. Per exemple, mira a Current Opinion in Chemical Biology 2000, 4:184–191.
sergiparedes
31/03/2011
Moltes gràcies Marcel!!M’ho miraré…Salutacions