Ahir a la tarda, a la Facultat de Ciències de la UdG va tenir lloc la V edició del Congrés de Docència en Química a Secundària i, posteriorment, la VI edició del[nano] Reacciona!
Es tracta d’un parell d’activitats organitzades des del Departament de Química de la UdG amb l’afany de crear ponts entre la Universitat i els centres de Secundària. D’aquesta manera, tant els professors com els estudiants de Batxillerat varen ésser convidats a aquesta jornada, per tal de posar en comú noves eines per a la didàctica de la química a l’aula de Secundària, així com per reconèixer els bons treballs de recerca que han fet estudiants de la província en l’àmbit de la química.
El Congrés de Docència en Química a Secundària va tenir lloc a l’Aula Magna de la Facultat de Ciències de la UdG i va consistir en 3 ponències plenàries molt interessants, dutes a terme per professors de química a Secundària i Universitat.

Els dos primers ponents, Josep Corominas i Sergi Paredes, presentats per Marta Planas, Directora del Departament de Química de la UdG. Aula Magna Facultat de Ciències UdG, 21/03/12.

La Directora del Departament de Química de la UdG presentant el darrer conferenciant del congrés, Jordi Cuadros. Aula Magna Facultat de Ciències UdG, 21/03/12.
- En primer lloc, Josep Corominas, professor de química a l’Escola Pia de Sitges, ens va presentar Desenvolupament del currículum de química: contextos i pràctiques.
El professor Corominas, conegut per als cursos formadors per a professorat, després de situar-nos en l’actual currículum de química a secundària -des de 3r curs d’ESO fins a 2n de Batxillerat-, va destacar l’ús de les demostracions a l’aula, així com les activitats POE (Predir, Observar i Explicar), lligades als contextos. D’aquesta manera vàrem entendre que seria interessant que un estudiant de secundària sabés respondre preguntes com “Com s’obtenen els colors dels focs artificials?” o bé “Com funciona una dessaladora d’aigua de mar?”. Tot plegat, amb l’ajut de simulacions i amb les pràctiques a micro i mili-escala, les quals permeten dur a terme reaccions al laboratori d’una forma segura, barata i molt visual.
Molt amablement, de la mateixa manera que els altres dos conferenciants, Corominas ens ha cedit la presentació amb la qual es va ajudar per a la conferència d’ahir. Aquí la tenim:
- El segon conferenciant va ésser Sergi Paredes, professor de química a l’INS Menéndez y Pelayo de Barcelona, qui ens va presentar Demostracions químiques a l’aula.
Paredes, reconegut divulgador de química a la xarxa mitjançant el seu fantàstic bloc, ens va presentar un bon recurs a l’aula-laboratori de química a secundària, la demostració química. Començant per exposar els motius pels quals aquest recurs pot ésser interessant a l’aula de secundària, així com els punts clau per a fer una bona demostració pràctica, vàrem acabar vivint, en directe, alguna d’elles.
Després de veure com es produïa una esferificació, observar com la fosca Aula Magna s’il·luminava pel fenomen de la quimioluminescència o gaudir d’una “posta de sol química” gràcies a l’efecte Tyndall, vàrem entendre en primera persona l’efectivitat de la demostració pràctica a l’hora d’entendre un fenomen químic o físic.
Aquí tenim la presentació amb la qual Paredes es va ajudar per la seva ponència:
- Com a cloenda del congrés, el professor de la URL a l’IQS Jordi Cuadros ens va oferir la ponència Portant el laboratori virtual a l’aula de química.
Com a conferència absolutament complementària a les anteriors, el Dr. Cuadros ens va presentar diversos exemples de simulacions útils per a l’aula de secundària i va acabar aprofundint amb l’interessant ChemCollective Virtual Lab.
L’interès d’un laboratori virtual no només rau en la possibilitat de dur a terme pràctiques a l’aula, sense necessitat de reactius ni material de laboratori i esquivar el cost i la perillositat associada a tota pràctica real, sinó que també pot ésser una eina molt útil per a l’assaig i l’avaluació de l’estudiant de secundària. D’aquesta manera, al seu web, Jordi Cuadros ens presenta els recursos que ahir ens va oferir en forma de presentacions com la que adjuntem i l’enllaç al laboratori virtual. Us recomano la consulta.
Un cop acabat el congrés, pròpiament dit, vàrem sortir de l’Aula Magna per tal d’acostar-nos al hall de la Facultat de Ciències on, tot gaudint d’un piscolabis, va començar la sessió de pòsters del [nano]reacciona!.
Un total de 12 estudiants de 2n curs de Batxillerat varen participar al [nano]reacciona! presentant un pòster exposant el seu treball de recerca desenvolupat dins l’àmbit de la química.
Tots els treballs presentats són d’un molt bon nivell i reflecteixen una bona recerca i experimentació química, duta a terme als laboratoris dels centres de secundària, així com als de la UdG, pel que fa als estudiants amb beca Botet i Sisó o als participants a la passada edició del Jove Campus de Recerca. Tot i així, vàrem voler premiar, especialment, el millor disseny de pòster (premi atorgat a Maeva Vilella de l’INS Cap Norfeu de Roses per “17 semanas y 1/2”) i el millor treball de recerca (premi atorgat a Isabella Reyes de l’INS Ramon Coll i Rodés de Lloret per “Microorganismes aplicats a la indústria alimentària”).

Premi al millor treball de recerca per a Isabella Reyes de l'INS Ramon Coll i Rodés de Lloret per "Microorganismes aplicats a la indústria alimentària"
Des del Departament de Química de la UdG esperem que la V edició del Congrés de Docència en Química a Secundària fos de l’interès de tots els que hi vàreu participar i donem les gràcies a tots els estudiants que varen participar a la VI edició del[nano] Reacciona!

D'esquerra a dreta; Marta Planas (Directora del Departament de Quíomica de la UdG) i els ponents al congrés Josep Corominas, Sergi Paredes i Jordi Cuadros.
Fins l’any que ve!
gener 11th, 2013 → 11:39 am
[…] L’estudiant Isabella Reyes de l’INS Ramon Coll i Rodés de Lloret amb “Microorganismes aplicats a la indústria alimentària” va rebre el premi a millor Treball de Recerca de l’edició de 2012 del [Nano]Reacciona! […]
febrer 7th, 2013 → 8:21 am
[…] Com va anar l’any passat?: https://catquimica.cat/2012/03/22/v-congres-de-docencia-de-quimica-a-secundaria-i-vi-nanoreacciona/ […]
Setembre 5th, 2013 → 12:41 am
[…] encontrar más información sobre este congreso y los anteriores en los blogs Catquímica.cat y […]